Αντί να θωρακίσουν τα σχολεία απέναντι στην πανδημία, αποκλείουν με νόμο 25.000 μαθητές από τα δημόσια Πανεπιστήμια

Αντί να θωρακίσουν τα σχολεία απέναντι στην πανδημία, αποκλείουν με νόμο 25.000 μαθητές από τα δημόσια Πανεπιστήμια

του Δημήτρη Ευαγγελίδη *

Στο έλεος της πανδημίας παραμένουν μαθητές και εκπαιδευτικοί, με την κυβέρνηση αδιάφορη και ανίκανη να τους προστατεύσει

Πριν λίγες ημέρες η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί την παταγώδη αποτυχία της, ανακοινώνοντας εκ νέου το κλείσιμο όλων των σχολικών μονάδων στην Αττική, αλλά και αλλού. Και αυτό παρότι είχε προηγηθεί σχεδόν ένα δίμηνο (μέσα Νοέμβρη 2020 – αρχές Γενάρη 2021) όπου όλα τα σχολεία είχαν παραμείνει κλειστά – τα λύκεια επί παραδείγματι μέχρι και σήμερα σε πολλές περιοχές δεν έχουν ανοίξει καθόλου – και άρα υπήρχε ο χρόνος για την αρμόδια Υπουργό να λάβει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και προφύλαξης εκπαιδευτικών και μαθητών (σπάσιμο τμημάτων σε μέχρι 15 μαθητές, επαναλαμβανόμενα διαγνωστικά τεστ για μαθητές και εκπαιδευτικούς, εκτεταμένη ιχνηλάτηση σε περίπτωση κρούσματος, μόνα θρανία για τους μαθητές, επιπλέον προσλήψεις στην καθαριότητα, επιπλέον προσλήψεις εκπαιδευτικών κτλ). Δεν έγινε όμως το παραμικρό.

Η Υπουργός Παιδείας, απολαμβάνοντας προφανώς την πλήρη στήριξη του πρωθυπουργού για όσα νομοθετεί, επέλεξε να φέρει αυτό το διάστημα ένα ακόμη νομοσχέδιο που δεν προβλέπει τίποτα απολύτως για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Ούτε καν ένα προληπτικό μέτρο για να εφαρμοστεί στο «μεσοδιάστημα» και μέχρι τη στιγμή που θα ξανανοίξουν τα σχολεία ή και αργότερα. Αντίθετα ο «νόμος Κεραμέως» βάλλει ευθέως κατά του δημόσιου πανεπιστημίου και του σχολείου της γειτονιάς. Του σχολείου και των μαθητών που προέρχονται από λαϊκές γειτονιές όπως είναι το Ίλιον, η Πετρούπολη, το Περιστέρι. Θα το εξηγήσω στη συνέχεια.

Τα ίδια βεβαίως είχε κάνει η Υπουργός και το καλοκαίρι που μας πέρασε, τότε που βρισκόμασταν μεταξύ α΄ και β΄ κύματος πανδημίας: αντί να λάβει μέτρα προστασίας και προφύλαξης μαθητών και εκπαιδευτικών όπως ζητούσαν όλοι, έφερε και τότε ένα νομοσχέδιο που έκανε όλα τα χατίρια στους σχολάρχες και στους κολλεγιάρχες και – άκουσον άκουσον – αύξανε τους μαθητές ανά τμήμα στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία. Είμαστε η μοναδική χώρα σε όλη την Ευρώπη που η κυβέρνηση της, με την πανδημία σε πλήρη εξέλιξη, αποφάσισε να αυξήσει τους μαθητές σε κάθε τμήμα. Δεν το χωρά ανθρώπινος νους.

Αναλυτικά με το «νομοσχέδιο Κεραμέως» που ψήφισε αυτές τις μέρες η κυβέρνηση:

  • Αποκλείονται 25.000 τουλάχιστον μαθητές από τα δημόσια Πανεπιστήμια (1 στους 4 που πέρασαν πέρσι) με τη θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, λίγους μόλις μήνες πριν τις φετινές πανελλήνιες και εν μέσω πανδημίας
  • Δημιουργείται μια νέα γενιά φθηνών, «αναλώσιμων» και ανειδίκευτων εργαζομένων από αυτούς που θα κοπούν από τα Πανεπιστήμια – Ταυτόχρονα δημιουργείται μια τεράστια δεξαμενή «πελατών» προς τα ιδιωτικά κολλέγια για όσους διαθέτουν «παχιά» πορτοφόλια
  • Οδηγούνται σε λουκέτα δεκάδες πανεπιστημιακά τμήματα ιδιαίτερα στην Περιφέρεια: α) 139 πανεπιστημιακά τμήματα (από τα 418) θα έχουν απώλειες φοιτητών, άρα και μειωμένη χρηματοδότηση β) 50 πόλεις στη χώρα θα χάσουν φοιτητές γ) 6 τμήματα δεν θα έχουν καθόλου εισακτέους δ) 17 από τα 24 ΑΕΙ της χώρας θα έχουν σημαντικές απώλειες
  • Προκαλείται νέα μεγάλη διαρροή μαθητών από το Λύκειο. Αντίστοιχα θα μειωθούν και οι απόφοιτοι Λυκείου. 600 μαθητές που περνούσαν κάθε χρόνο από τα Εσπερινά σε ΑΕΙ με το νέο σύστημα αποκλείονται. Περιορίζεται και η πρόσβαση των μαθητών των ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται εύκολα κατανοητό πως στο Υπουργείο Παιδείας και στην κυβέρνηση αντιλαμβάνονται την πανδημία ως ευκαιρία. Ξεκάθαρα και χωρίς αιδώ. Ευκαιρία για να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένα συμφέροντα. Φέρνουν ένα νομοσχέδιο – κομμένο και ραμμένο – που επιτρέπει να παίρνουν πτυχία από αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά κολλέγια οι «ματσό», οι «λεφτάδες», αυτών που οι γονείς έχουν «παχιά πορτοφόλια». Και την ίδια στιγμή θεσμοθετούν αυθαίρετα, αντιεκπαιδευτικά, αντιεπιστημονικά έναν «κόφτη» – ελάχιστη βάση εισαγωγής το ονόμασαν – που καταδικάζει χιλιάδες παιδιά κυρίως λαϊκών οικογενειών, εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και Πανεπιστημίων.

Την επόμενη φορά, λοιπόν, που ο κ. Μητσοτάκης θα θυμηθεί προεκλογικά τον «ψυκτικό από το Περιστέρι» – αν και η τότε αναφορά του, με τον τρόπο που έγινε, υπήρξε εξαιρετικά προσβλητική για την περιοχή μας και τους ανθρώπους της, ιδιαίτερα τους νέους και τις νέες – εμείς θα είμαστε εδώ για να του υπενθυμίσουμε τα «ανδραγαθήματά» του: το «νομοσχέδιο Κεραμέως» και τα άλλα νομοθετήματα της κυβέρνησής του που καταδίκασαν, τσάκισαν το μέλλον χιλιάδων μαθητών από το Ίλιον, το Αιγάλεω, τους Αγίους Αναργύρους, όλα τα Δυτικά, στην Αθήνα στον Πειραιά, στα εκατομμύρια σπίτια της καθημερινής βιοπάλης σε όλη τη χώρα. Και δεν τους επέτρεψαν να σπουδάσουν, να βρεθούν στο Πανεπιστήμιο, να πάρουν πτυχίο, να ανοίξουν τους ορίζοντές τους. Και όλο αυτό αφενός για να τα κονομήσουν οι διάφοροι κολλητοί της ΝΔ κολλεγιάρχες, αφετέρου για να καταλήξει η νεολαία, ως φθηνό και ανειδίκευτο προσωπικό, «βορά» στην εργασιακή ζούγκλα που ορέγονται τα νεοφιλελεύθερα ζόμπι απανταχού της γης.

ΥΓ.1. Είναι γελασμένη η κυβέρνηση αν νομίζει ότι θα καταστείλει τη σκέψη και το ελεύθερο πνεύμα της νεολαίας, με την πυγμή και τα άρβυλα, ιδρύοντας αστυνομία μέσα στα ελληνικά πανεπιστήμια (γιατί εκεί, δυστυχώς, αποσκοπεί και όχι στην αντιμετώπιση των όποιων περιστατικών βίας, που είναι καταδικαστέα από όλους). Αστυνομία στα πανεπιστήμια δεν συναντάται πουθενά σε όλη την Ευρώπη, παρά μόνο στην Τουρκία του Ερντογάν. Αυτά τα καθεστώτα αποτελούν «πρότυπο δημοκρατικής λειτουργίας» για τη χώρα μας;

ΥΓ.2. Τα «15.000 tablet στα σχολεία μέχρι (αυτόν) τον Φλεβάρη για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης» που είχε υποσχεθεί πέρσι η Υπουργός, κα Κεραμέως, ακόμη αγνοούνται. Το ίδιο και τα 200 ευρώ voucher που υποσχέθηκε η κυβέρνηση για τον ίδιο σκοπό στις οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα. Αδιανόητες οι παλινωδίες τους, στοιχίζουν στη μόρφωση των παιδιών μας.

ΥΓ.3. Στην Ευρώπη αντιστοιχεί κατά μέσο όρο στα δημόσια Πανεπιστήμια 1 καθηγητής για κάθε 14 φοιτητές. Στην Ελλάδα το ίδιο νούμερο είναι 1 καθηγητής για κάθε 40 φοιτητές, το οποίο «πέφτει» στο 1 προς 32 αν αφαιρέσουμε από τη λίστα τους λεγόμενους «αιώνιους φοιτητές». 1 προς 14 με 1 προς 32. Για συγκρίνετε. Απέχουμε δραματικά από τα ευρωπαϊκά στάνταρ.

ΥΓ.4. Το 2020 εκκενώθηκαν (λόγω συνταξιοδότησης κλπ) από τα δημόσια Πανεπιστήμια 900 θέσεις καθηγητών και μελών ΔΕΠ. Η κυβέρνηση της ΝΔ δεν κάλυψε ούτε μία. Ούτε μία.

ΥΓ.5. Στον προϋπολογισμό που ψήφισε η κυβέρνηση για τη φετινή χρονιά προβλέπονται 600 εκατομμύρια λιγότερα για τη δημόσια Υγεία και 13% μειωμένος προϋπολογισμός για τα δημόσια Πανεπιστήμια. Αντί να αυξάνουν τα κονδύλια, λόγω των έκτακτων συνθηκών, κάνουν περικοπές.

ΥΓ.6. Οι 1030 ειδικοί φρουροί που θέλει «αδιαφανώς» και «εκτός λίστας» να προσλάβει ο κ. Χρυσοχοΐδης στα Πανεπιστήμια, δήθεν για την «πάταξη της ανομίας», θα κοστίσουν στο ελληνικό δημόσιο 30 εκατομμύρια το χρόνο. Όσο δηλαδή και η ετήσια χρηματοδότηση 6 ολόκληρων Πανεπιστημίων! Για σκεφτείτε.

ΥΓ.7. Είναι «αριστεία» με 10.000 μόρια να κόβεσαι από το δημόσιο Πανεπιστήμιο, με τον «κόφτη» που θέσπισε αυθαίρετα η κα Κεραμέως, αλλά με 10.000 ευρώ τον χρόνο να περνάς σε ένα κολλέγιο της πλάκας και να παίρνεις πτυχίο; Για σκεφτείτε.

* O Δημήτρης Ευαγγελίδης είναι μέλος της Πρωτοβάθμιας Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Ιλίου, κάτοικος Ρίμινι.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *